top
 
 
 
Молитва як розмова з Богом: яка молитва є правильною і корисною?
Субота, 27 лютого 2021, 11:16

2021 02 27 Molitva

Синодальний відділ Української Православної Церкви з питань охорони здоров’я та пастирської опіки медичних закладів публікує відео з циклу проекту «Духовний імунітет» зі священником Ростиславом Валіхновським, заслуженим лікарем України, яке було підготовлено Інформаційно-просвітницьким відділом УПЦ. Отець Ростислав розповів, як навчитися правильно молитись, аби наша молитва була і корисною для нас, і радісною для Бога.

Священник Ростислав Валіхновський нагадав, що “найсильнішим способом захисту нашого духу, душі, розуму й тіла від всіляких негараздів” є стяжання Духа Святого. Він процитував прп. Серафима Саровського: “Стяжи дух мирний – навколо тебе спасуться тисячі”.

Також священнослужитель нагадав чотири головних способи, які, за словами святих отців, допомагають нам стяжати Дух Святий: це читання Святого Євангелія, добродіяння, участь у Таїнствах Церкви та молитва.

“Сьогодні ми поговоримо про молитву”, – зазначив о. Ростислав та підкреслив: “Молитва – це розмова людини з Богом, розмова творіння з Творцем. Уявіть собі, наскільки це велична, надзвичайно важлива справа для нашого спасіння!”

Священник Ростислав Валіхновський пояснив, які саме бувають молитви.

“Молитва подячна, або вдячна. Вдячність Творцю Богу нашому за Його милості та щедроти, за ті дари, які ми усвідомлюємо й не усвідомлюємо, які ми отримуємо від самого народження і до цього моменту та протягом всього нашого життя. Другий тип молитви – молитва славословна, молитва, в якій ми славимо Творця. “Слава Богу за все!” – які чудові слова св. Іоанна Златоуста, котрий навчив нас молитися саме таким словосполученням! Третій тип – молитва покаяння. Це молитва, під час якої ми просимо в Бога Святого зцілення від наших пристрастей та гріхів, коли ми здійснюємо метанойю нашого життя, коли ми змінюємося – змінюємо і своє життя, і свої думки, і свої вчинки з Божою допомогою”, – навів такі головні молитви о. Ростислав.

Крім того, священник-лікар виокремив молитви церковні та молитви особисті. “Коли ми беремо участь у церковному богослужінні й молимося у спільноті наших братів і сестер, коли ми бачимо священнослужителів, які служать Богу Святому і здійснюють служби вечірні, утрені, літургії, чи то коли ми здійснюємо наші ранкові і вечірні молитви – особисті молитви, то стаємо перед Богом Святим і просимо в Нього, дякуємо Йому, славимо Його”, – зазначив він.

На жаль, іноді трапляється так у житті християнина, на що звернув особливу увагу священнослужитель, людина молиться десятиліттями, бере участь у церковних молитвах і творить власні, але не бачить плодів молитви – “молитва не торкається ані її серця, ані її життя”.

“Чому так відбувається? – підняв таке питання отець Ростислав та розповів про причини такої прикрої проблеми: “За словами святителя Ігнатія (Брянчанінова), перед молитвою дуже важливо знайти примирення з близькими. Не можна приступати до молитви, якщо маємо образу або гніваємося на когось. Якщо не вдається примиритися з людиною безпосередньо, треба у своєму серці попросити примирення з такою людиною, попросити в Бога допомоги у примиренні та самому постаратися, щоб із серця зникли образи та гнів. Більше того, святитель каже такі слова: “Коли ми молимося неуважно, то наша молитва стає образливим для Бога марнослів’ям”. Уявіть собі: неуважними молитвами ми можемо нашкодити собі і своєму спасінню!”.

Священник Ростислав Валіхновський дав п’ять головних порад щодо правильності молитви.

“По-перше, стаючи на молитву, ми повинні усвідомлювати, перед Ким ми стоїмо, до Кого ми звертаємось. А звертаємось до нашого Бога Єдиного, до Бога Творця, до Того, Хто нам дав душу, життя земне і шанс спасіння й життя вічного. Від однієї цієї думки в серці християнина виникає благоговіння і смирення під час молитви, – дав таку настанову о. Ростислав. – Тому друга і третя порада – благоговіння в молитві і смирення в молитві. Ми повинні розуміти свої немочі, усвідомлювати, для чого нам потрібна молитва, про що ми просимо та яка мета нашого звернення. Четверта – те, що ми, безумовно, маємо просити в Бога тільки доброго, тому що Бог є благий, добрий, вселюблячий, тому ми просто не можемо просити чогось поганого чи злого, що може зашкодити комусь. Господь, звичайно, такі молитви не почує й не буде виконувати. Наступна порада, яка є найголовнішою, – це молитва з вірою. Без віри ми не можемо приступати до молитви. Коли ми віримо, то у своєму серці маємо надію на те, що за нашою вірою Господь дарує те, чого ми просимо”.

Окремо священник-лікар зупинився на важливих практичних порадах із трудів святих отців.

За його словами, щоб навчитися правильно молитися, треба починати з простих, коротких молитов. “Тому що в короткій молитві наш розум і наше серце може сконцентруватися на словах молитви, на змісті молитви, – відзначив він. – З історії Церкви ми знаємо, що Іісусова молитва звучить так: “Господи Іісусе Христе Сину Божий, помилуй мя грішного!”, ще коротше: “Господи Іісусе Христе, помилуй мя!”, а ще коротше: “Господи, помилуй!”. У цих коротких молитвах весь закон і пророцтва Нового Заповіту. Наше серце і наш розум можуть, власне, у цих молитвах бути на 100% щирими перед Богом. І такими короткими молитвами треба почати своє молитовне правило. Також короткі молитви, які прославляють Господа та рекомендовані святими отцями: “Господи, слава Тобі!”, “Слава Богу за все!””.

Як додав отець Ростислав, такі короткі молитви ми завжди можемо підносити до Господа, коли на самоті, коли навколо тиша, коли трудимось фізично.

Окрім того, за настановою священнослужителя, молитви обов’язково треба підносити вдумливо та не поспішаючи.

“Ми повинні говорити вдумливо, уважно, відчуваючи ті слова, які промовляємо. Коли ми почнемо говорити скоромовками: “Тра-та-та, та-та-та”, – то, звичайно, такі молитви не потрібні Богу. Я говорю жорстко, але ці висновки отримані з трудів святих отців Церкви. Адже марнослів’я (згадаймо ще раз слова свт. Ігнатія (Брянчанінова)) не потрібне ні Богу, ні спасінню наших душ”.

Також на переконання отця Ростислава, молитва має доповнюватися справами милосердя та постом.

“Дуже важливо доповнити молитву постом. Як тілесним постом, так і уникненням зайвих інформаційних подразників. Чудово буде для нас, якщо ми доповнимо молитву добрими справами”, – сказав він.

Наступна умова, як зауважив священник, – це сконцентрованість вірянина.

“Дуже важливо, як застерігають святі отці, щоб ми не уявляли під час молитви візуальних образів. Для душі християнина важлива концентрація на змісті молитви, а різні візуальні картинки чи образи можуть відволікати душу від молитви. Тому що такі так звані “духовні практики” можуть призвести до духовних хвороб”, – пояснив він.

Підсумовуючи сказане, ієрей Ростислав Валіхновський описав певний алгоритм читання щоденного молитовного правила.

“Отже, ми починаємо своє молитовне правило з коротких молитов. Є такий досвід, коли ми орієнтуємося не на кількість молитов, а на час, який ми витрачаємо на молитовне правило. Наприклад, ми відмічаємо собі за таймером або секундоміром 15, 10 або 5 хвилин (у залежності від того, який час молитві людина здатна приділити) для уважної, не спішної молитви. Коли ви будете знати, що у вас відведено певний час на молитву, то будете концентруватися на якості молитви, на увазі до кожного слова, на щирості кожного слова, що буде зображатися як у серці, так і в розумі того, хто молиться. Це надзвичайно важливо! Спробуйте, будь ласка, такий практичний підхід до молитви”, – дав він таку пораду.

Разом із тим, о. Ростислав акцентував на тому, про що саме, на думку святих отців, треба просити в молитві.

“Під час молитви святі отці не рекомендують, по-перше, бути багатослівним у своїх проханнях, а по-друге, як кажуть деякі з них: “Не проси нічого в Бога, тому що Господь знає, що тобі треба”. Отож, яка молитва буде найбільш корисною для нас і радісною для Бога? У Бога ми можемо просити єдиного: очищення від наших гріхів та пристрастей, – наголосив він. – Господу найважливіша наша душа. “Дай Мені серце твоє” (Прит. 23, 26), – чуємо ми у Святому Письмі. І серце, яке хоче бути кращим, просить у Бога зцілення від своїх духовних хвороб. Це є найголовніше. Щойно ми зцілимося, станемо духовно здоровими, або, якщо точніше, “здоровшими”, то зможемо отримати від Бога вся і все. Відразу ми побачимо зміни у своєму житті: і внутрішньому, і зовнішньому, – та зможемо принести користь нашим близьким”.

Священнослужитель застеріг від такого явища, як молитва без уваги.

“Нам не потрібно ставати “важкоатлетами”, дорогі й рідні. Людина починає багато читати молитов за Молитвословом, не занурюючись  у слова молитви, – і тоді виникає стан “замоленості”. Певний час людина молиться, молиться, та проходить місяць, другий, третій, і вона взагалі перестає молитися. Душа стає черствою. Щоб не потрапити в такі ворожі тенета, необхідно бути уважними та щирими в молитві. Саме тому необхідно починати з малого, з простого і рухатися з Божої милості до нових кроків у своєму молитовному зростанні. Дуже важливо під час молитви, коли ми читаємо слова великих подвижників благочестя, християнства, вдуматися: “А що ж мав на увазі святий? Які він вклав свої життєві сторінки в молитви, що ми читаємо в Молитвослові?”, – дав таку духовну настанову о. Ростислав.

Насамкінець він відзначив, що напрочуд важливою є та можливість християнина бачити в молитві слова істини і жити за ними та “з кожним днем все більше і більше втілювати цю істину й правду у власних вчинках, у власних діяннях, таким чином допомагаючи нашим близьким і з Божої милості змінюючи світ навколо на краще”.

“Дорогі браття й сестри, дякуємо вам за те, що ви виділили час та приділили увагу цьому відео! Просимо поширювати його, рекомендувати вашим близьким. Дякуємо вам за підтримку проекту “Духовний імунітет”. До нових зустрічей! Усіх щедрот вам та вашим близьким!”, – подякував глядачам і читачам ієрей Ростислав Валіхновський.