Головне меню
Соціальні мережі
Календар новин
< | жовтня 2019 | > | ||||
ПН | ВТ | СР | ЧТ | ПТ | СБ | НД |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Банери
Митрополит Філарет взяв участь у XIV Українському форумі з вроджених вад серця |
Вівторок, 01 жовтня 2019, 11:05 |
Доповідь Митрополита Філарета щодо Церковного погляду на технології Регенеративної медицини «Церковний погляд на сучасні і новітні технології в медицині. Регенеративна медицина»
Коротке визначення
Розглядаючи таку сферу медичної науки як «Регенеративна медицина», варто коротко окреслити напрямки розвитку цієї галузі медичної науки, яка є частиною області тканинної інженерії та молекулярної біології. Професор Кріс Мейсон (Chris Mason)[1], який є старшим редактором журналу «Регенеративна медицина» та відомий інженер-біохімік Пітер Данил (Peter Dunnill)[2] (University College London of the federal University of London /Державний дослідний університет Лондона) в своїй статті «A brief definition of rege’nerative medicine» (пер. «Коротке визначення регенеративної медицини»)[3], дають точне пояснення тих напрямків, якими займається ця область медичної науки. Їх дефініція звучить так: «Регенеративна медицина - це нова міждисциплінарна область досліджень і клінічних застосувань, що сфокусована на виправленні, заміні або регенерації клітин, тканин або органів для відновлення порушеної функції, викликаної будь-якою причиною, включаючи: вроджені дефекти, хвороби, травми і старіння. Вона (прим. «Регенеративна медицина») використовує комбінацію декількох технологічних підходів або методик, які виходять за рамки традиційних методів трансплантації і замісної (такої, що замінює) терапії. Ці підходи можуть містити, але не обмежуються ними: використання розчинних молекул, генну терапію, трансплантацію стовбурових клітин, тканинну інженерію і перепрограмування типів клітин і тканин »[4]. Як і всі інші галузі медичної науки, «Регенеративна медицина» є цінною тільки в тому випадку, коли вона служить на позитивну користь людині. Але тут важливо підкреслити, що справжня «користь» є тільки тоді, коли це не шкодить іншим людям. Важливо пам'ятати слова, які традиційно приписуються Гіппократу і вважаються одними з найстаріших принципів медичної етики: «Primum non nocere» - «Перш за все - не нашкодь!». Заглиблюючись в область цієї гілки медичної науки, стає зрозумілим, що «Регенеративна медицина» є тісно пов'язаною з використанням стовбурових клітин і їх трансплантацією. Саме в цьому полягає великий спектр проблем, що вимагають чіткого визначення. Стовбурові клітини в Регенеративній медицині. Науково-етичний вимір.
Наукова сторона даної проблематики
Якщо говорити про стовбурові клітини, то визначальну роль тут відіграє спосіб їх отримання. Традиційно є кілька шляхів отримання стовбурових клітин: 1) Отримання з ембріональних тканин; 2) Отримання з пуповинної крові; 3) Отримання з органів і тканин дорослого організму. Саме отримання стовбурових клітин з людських ембріонів є найбільш зручним з точки зору науково-медичної, але є неприйнятним з боку християнської моралі і етики. Отримання ембріональних стовбурових клітин є можливим лише з людського ембріона на його перших етапах розвитку і тільки в разі, якщо ембріон людини буде знищений. Вилучення перших стовбурових клітин з ембріонів людини, як подає «ENCYCLOPÆDIA Britannica», відбулося в 1998 році[5]. Відтоді почався активний розвиток досліджень методик лікування саме ембріональними стовбуровими клітинами. Хоча за цей період відбувалося багато маніфестацій проти використання[6] ембріональних стовбурових клітин[7], в обхід морально-етичного боку, який не дозволяє загибель людських ембріонів, такі дослідження все ж тривають[8]. Наприклад компанія «Geron Corporation» з США, яка є однією з найвідоміших біотехнологічних компаній, особливо активно займалася розробкою препаратів на основі ембріональних стовбурових клітин[9] в період 2009-2011 рр., Про що свідчить їх препарат «GRNOPC1: the world's first embryonic stem cell-derived therapy /Перша в світі терапія на основі ембріональних стволових клітин»[10]. Етична сторона використання ембріональних та дорослих стовбурових клітин
Етичний бік у використанні ембріональних стовбурових клітин, полягає в неприпустимості знищення людського ембріона, тому що, від самого зародження, людський ембріон є початком існування нової, унікальної людської істоти з усіма ознаками і правами, що їй належать. Будь-які дослідження і експерименти, пов'язані з ембріональними стовбуровими клітинами, ставлять під сумнів моральний статус людського ембріона. Навіть отримання певних позитивних результатів при таких дослідженнях, жодним чином не можуть бути виправданими, оскільки людське життя, хоча є тендітним і перебуває лише у своїй початковій фазі, проте безсумнівно, стоїть на ступінь вище всіх різноманітних медико-наукових експериментів і досліджень. Тому, зі знищенням людського ембріону насильно знищується ряд прав в потенційній людини, а головне - відбирається право на життя і розвиток. Ряд міжнародних документів свідчить про права, якими наділена людина від початку свого зародження. Наприклад: 1) Пункт 4 «Американської конвенції з прав людини» (1969 р.) говорить: «Кожна людина має право на повагу до свого життя. Це право має бути захищене законом протягом усього життя від моменту зародження»[11]. 2) Cтаття 18 «Європейської Конвенції про захист прав і гідності людини, щодо застосування біології та медицини: Конвенція про права людини та біомедицину»[12] чітко виголошує: «Вирощування ембріонів людини для дослідницьких цілей забороняється». Як бачимо, використання ембріональних стовбурових клітин в медицині, несе більше шкоди, ніж користі. Існує багато випадків, коли використання ембріональних стовбурових клітин призводило до виникнення пухлин або інших важких ускладнень і погіршень. Тому, як з медичного, так і з етичного боку немає сенсу виправдовувати доцільність використання стовбурових клітин з людських ембріонів. При цьому, використання стовбурових клітин з тканин дорослого людського організму може призводити до позитивних результатів лікування, або ж бути альтернативою використання ембріональних стовбурових клітин в регенеративній медицині. Ще у 2012 році була вручена «Нобелівська премія з фізіології або медицини», лауреатами якої стали вчені Джон Гердон і Сінья Яманака. Джон Гердон народився у 1933 році і виріс у Великобританії, з часом був на кафедрі зоології Оксфордського університету, в 1971-1983 роках працював в лабораторії молекулярної біології Кембріджського університету. А вже в 1989 році Гердон заснував Інститут клітинної біології та онкології в Кембриджі, який очолив і який був названий його ім'ям. Його напарник, з яким вони отримали найбільшу нагороду в світі науки - вчений Сінья Яманака народився в 1962 році в Хигасиосака, що в Японії. У 1987-му здобув вищу медичну освіту в Університеті Кобе, Японія. А в 1993 році захистив дисертацію з фармакології у Вищій школі Університету Осаки, Японія. Потім був Інститут Гладстона в Сан-Франциско (1993-1996 рр.), потім медична школа Університету Осаки (1996-1999 рр.), після цього - Інститут науки і технологій Нара. А з 2005 року і по теперішній час Сін'я Яманака - професор Інституту передових медичних наук в Кіото. Їх дослідження показало, що набагато більш перспективним є використання стовбурових клітин з тканин вже дорослого організму, ніж з ембріонів людини[13]. Вчені зуміли відкрити метод перепрограмування «дорослих» стовбурових клітин в плюрипотентні. Ця методика дозволяє спеціалізовані стовбурові клітини з дорослого організму повністю перепрограмувати, щоб вони стали універсальними клітинами, з тими ж функціями розвитку, що в ембріональних стовбурових клітинах. Ці змінені стовбурові клітини мають здатність диференціюватися для формування будь-яких тканин людського організму. Таким чином, як каже Нобелівський комітет, це є революційним підходом в знаннях про те, як відбувається розвиток клітин і організмів. Виходячи з цього відкриття, ставлення до стовбурових клітин дорослого організму змінилося, оскільки стало відомо, що «дорослі» стовбурові клітини не замкнені в своєму стані і розвитку, а можуть змінюватися в плюрипотентні[14]. Джерелом стовбурових клітин дорослого організму найчастіше є кістковий мозок, але також їх можна отримувати з пуповинної крові, жирової тканини, пульпи зубів, кровоносних судин та з інших тканин організму дорослої людини. Так звані дорослі стовбурові клітини можна вдало використовувати в генній терапії і в реконструкції суглобів. Вони мають кращі характеристики для того, щоб використовувати їх в регенеративній медицині. Стовбурові клітини дорослого організму мають найбільший регенеративний потенціал і, завдяки цьому, людина може отримати новий метод лікування ряду важких захворювань, ушкоджень та інше. Саме цей вид стовбурових клітин є альтернативним варіантом, який можна вибрати для того, щоб не використовувати ембріональні стовбурові клітини і тим самим підтримувати як християнські морально-етичні цінності, так і загальнолюдські. Повертаючись до більш широкого розуміння регенеративної медицини, потрібно відзначити її важливість і користь для всього соціуму і українського суспільства. Але таку похвалу і сприяння можна висловити тільки в тому випадку, якщо в даній медичної галузі не будуть використовуватися ембріональні стовбурові клітини та інші медико-наукові методи або дослідження, що суперечать християнській моралі і етиці. Християнський погляд. Православна позиція.
Православна Церква схвально ставиться до медицини, оскільки вона служить на благо і допомогу людям. Святе Письмо про це говорить так: «Шануй лікаря честю заради потребі в ньому, бо Господь створив його, і від Вишнього - зцілення, і від царя одержує він дар» (Сирах 38, 1-2). Звідси стає зрозумілим, що Православна Церква не опирається, а навпаки підтримує ті методи лікування, які допомагають людям стати здоровими, але тільки якщо ці методи не знищують і не заподіюють шкоду здоров'ю інших людей. Оскільки, якщо розглядати мистецтво лікування і зцілення як Божий Дар, то він не може служити для кого-то злом, а для всіх повинен бути благом і добром. У цьому контексті варто виділити дозволені Церквою межі, які стосуються і регенеративної медицини. В першу чергу важливо пам'ятати, що Православна Церква засуджує і негативно ставиться до отримання стовбурових клітин з людських ембріонів, навіть на ранніх стадіях розвитку ембріону[15]. І зовсім не важливо, на якій стадії було перерване життя людського зародку. На ранніх стадіях, на стадіях формування плоду або на стадіях утворення кількох клітин. Тому що ембріон вважається людською істотою, в яку Господь вдихнув життя вже від самого початку його існування, а насильницьке переривання життя є смертним гріхом. Ембріон - це також людина, яка є вінцем творіння (Бут. 1: 28) так як створений за образом і подобою Божою (Бут. 1: 26-31, 5: 1, 9: 6; Мудр. 2:23). У Святому Письмі, яке є коренем Церкви, знаходимо, що плід в утробі матері вважається повноцінною людиною і нічим іншим. Ось кілька прямих посилань з Біблії, які служать в підтвердженням цьому: 1) «шкірою і плоттю одяг мене, кістками і жилами скріпив мене» (Іов 10:11). 2) «Ти створив усе нутро моє, витворив мене в утробі матері моєї.» (Псалтир 138: 13). 3) «Не були втаєні від Тебе кості мої, коли в тайні зачався я, коли в утробі витворювалося тіло моє. Очі Твої бачили зародок мій, і в книзі Твоїй були записані всі дні, призначені для мене, коли ще й одного з них не було.»(Псалтир 138: 15-16). 4) «… Бог, Який обрав мене вiд утроби матерi моєї i покликав благодаттю Своєю...» (Гал. 1:15). Християнська мораль, заснована на Євангелії, вважає неможливим дозволити отримання стовбурових клітин з людських ембріонів. Оскільки через лікування одних людей, повинні гинути інші, а за Євангельським Законом це неприпустимо. Тому, Православна Церква забороняє отримувати стовбурові клітини наступними шляхами: 1) із людських ембріонів; 2) із ембріонів, які розвинулися в результаті терапевтичного клонування; 3) із ембріонів, які вважаються «зайвими» і отримані методом екстракорпорального запліднення (ЕКЗ); 4) із тіл абортованих дітей. Оскільки Церква є проповідницею Божественної правди, а її основа – це незмінний Господь і Його досконале Божественне Слово, саме тому вона не може йти на компроміс з Істиною, або вдавати, що не помічає сучасних викликів. Саме з цих причин Православна Церква займає чітку позицію щодо питань про неприпустимість використання ембріональних стовбурових клітин, так як це прирівнюється до аборту. А згідно з Божественним Одкровенням це вважається смертним гріхом. Однак Церква без заперечення ставиться до використання стовбурових клітин іншими, більш морально й етично дозволеними способами. Наприклад, до отримання їх із пуповинної крові або тканин дорослого організму. Ставлення Церкви до «екстракорпорального запліднення» - ЕКЗ
Неможливо обійти і тему «Екстракорпорального (позатілесного) запліднення». Православна Церква вчить: «До припустимих засобів медичної допомоги може бути віднесене штучне запліднення статевими клітинами чоловіка, оскільки воно не порушує цілісності шлюбного союзу, не відрізняється принципово від природного запліднення й відбувається в контексті шлюбних стосунків»[16]. Лише проти такого методу запліднення Церква не виступає проти, а дозволяє його. Всі інші методи штучного запліднення забороняються, включаючи екстракорпоральне запліднення яке виходить за межі шлюбного союзу. Екстракорпоральне запліднення ще носить назву «запліднення в пробірці», «запліднення in vitro» та ін. У цьому питанні, а також в питаннях сурогатного материнства, Православна Церква дотримується однозначно чіткої позиції, яка міститься в документі «Основи соціальної концепції». Текст документа «Основи соціальної концепції» говорить:
Екстракорпоральне запліднення викликає суттєві порушення морального порядку. Перш за все, порушуються природні процеси, які тягнуть за собою руйнування родинних зав’язків при «заплідненні в пробірці», а також ставиться під сумнів статус ембріонів, оскільки при ЕКЗ-заплідненні більше 90% людських ембріонів гине. Тому, Православна Церква виступає на захист людського життя від самого його початку, тобто від ембріонального розвитку і до смерті. І свідчить, що ембріон, як було вище вказано, – це не набір клітин, а людська істота з усіма правами, що їй належать. При безплідді сімейної пари, Церква закликає звертатися до Бога і просити про дарування нового життя. Людське життя священне і має сприйматися з трепетом, а не як механічно створений біоматеріал. Адже саме Творець, а не людина є тим, хто дарує життя. Про це нас неодноразово вчить Святе Письмо на прикладі історій життя тих людей, які довгий час не мали потомства і були неплідними, але за своїми молитвами, навіть в старості, отримували від Господа дітей і нащадків. Такими людьми в Старому Завіті були: Сара, Ревека, Рахіль, Анна, мати Самуїла, а в Новому Завіті безпліддям страждали Захарія і Єлизавета. Але, незважаючи на це, Господь дарував їм дітей за їхні гарячі молитви. Тому ми повинні пам'ятати, що сфера зародження життя належить одному Господу: 1) «…..І явився ангел Господній дружині і сказав їй: ось, ти неплідна і не народжуєш; але зачнеш, і народиш сина» (Книга Суддів 13: 3); 2) «...хоча він ще в утробі був освячений на пророка, щоб викорінювати, вражати і погубляти, так само як будувати і насаджувати» (Книга Сирах 49: 9); 3) «….В Тобі утвердився я від утроби матері моєї, від народження мого Ти мій покровитель, і Тобі хвала моя завжди» (Псалом 70: 6); 4) «…Але Ти ж вивів мене з утроби, дав мені надію на Тебе від грудей матері моєї» (Псалом 21:10). Регенеративна медицина і вирощування органів
Продовжуючи розмову про регенеративну медицину, потрібно згадати і про штучне вирощування органів для їх подальшої трансплантації. На даному етапі медико-наукового розвитку, подібні методи і явища тільки починають набирати популярності і активно розвиватися. Варто зрозуміти, що при моделюванні і 3D-друку людських органів, використовуються тканини органів тварин і стовбурові клітини людини. В теперішній час вже було здійснено успішне відновлення органів тварин завдяки медичному 3D-біопринтеру. Звичайно, одне з головних завдань, регенеративної медицини і трансплантології полягає в тому, щоб зробити цю процедуру реальною, а головне – корисною для людей. Ще не один рік вчені працюватимуть над тим, щоб пересаджувати оновлені, або створені в лабораторіях органи людям. Але, розвиваючи такі новітні технології в медицині, потрібно пам'ятати про морально-етичні норми. А перш за все, це стосується неприпустимості використання ембріональних стовбурових клітин у вказаних процесах. Також, ще одним викликом є те, що трансплантація органів, повинна йти на користь людині, не завдаючи шкоду іншим людям. Православна Церква вчить: «Неприпустимим є скорочення життя однієї людини, у тому числі через позбавлення її життєво необхідних процедур, з метою продовження життя іншої»[18]. Підсумки
Отже, важливо підкреслити, що Православна Церква не заперечує щодо розробок і досліджень в сфері регенеративної медицини в тому випадку, якщо ця галузь медичної науки не порушуватиме християнсько-етичні норми. А це значить в жодному разі не використовувати ембріональні стовбурові клітини, не здійснювати наукових експериментів над ембріонами і все інше, про що було сказано раніше. Всі методи трансплантології і 3D-біопрінтінга схвалюються в тому випадку, якщо вони будуть дійсно допомагати людині, без шкоди для інших людей. В такому контексті Українська Православна Церква не заперечує щодо пошуків нових методів і підходів в регенеративній медицині, щоб таким чином ця галузь науки служила не на шкоду, а на благо людству. А всім, хто працює в медичній науковій сфері, хочеться нагадати, що допомога людям – це одна з найголовніших Заповідей Господа нашого Ісуса Христа, Який сказав: «зробивши це одному з цих братів Моїх менших, Мені зробили» (Мф. 25 . 40). Дякую за увагу і бажаю всім учасникам Форуму плідної праці. Хай Господь береже всіх нас. Митрополит Філарет (Кучеров) Павло Ваврик Студент Київської Духовної Академії [1] https://lifeboat.com/ex/bios.chris.mason [2] https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2809%2961982-6/fulltext [3] https://www.regmednet.com/ [4] https://www.futuremedicine.com/doi/10.2217/17460751.3.1.1 [5] https://www.britannica.com/science/stem-cell#ref1083541 [6] http://news.bbc.co.uk/hi/russian/sci/tech/newsid_5191000/5191426.stm [7] https://www.gazeta.ru/science/2011/10/19_a_3806002.shtml?updated [8] https://www.medsprava.com.ua/news/713-yevropejjskijj-sud-dozvoliv-patentuvati-rezultati-doslidzhen-embrionalnikh-stovburovikh-klitin [9] https://tsn.ua/nauka_it/u-ssha-rozpochali-klinichni-viprobuvannya-stovburovih-klitin-na-lyudyah.html [10] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21999256 [11] http://www.cidh.org/Basicos/English/Basic3.American%20Convention.htm [12] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_334 [13] https://web.archive.org/web/20121009074657/http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/2012/press.html%23 [14] https://www.gazeta.ru/science/2012/10/08_a_4804553.shtml?updated [15] http://www.patriarchia.ru/db/text/24929.html [16] http://orthodox.org.ua/page/sots%D1%96alna-kontsepts%D1%96ya [17] https://mospat.ru/ru/documents/social-concepts/xii/ |